Przychodzi taki moment, kiedy zabawa w domu przestaje dziecku wystarczać. I wtedy warto zaproponować młodemu człowiekowi wycieczkę do lasu! Dziś podpowiem kilka pomysłów na wesołe zabawy w lesie.
Wyprawy do lasu to nie tylko słuchanie śpiewu ptaków i szumu drzew. Możesz się też bawić z dzieckiem szyszkami, patykami, igłami i mchem. Dzięki temu dziecko może nauczyć się wielu nowych rzeczy.
Oto sposoby na miłe spędzenie czasu wśród drzew.
1. Miękkie czy szorstkie?
Zbierz kilka leśnych skarbów: igły, mech, szyszki, kawałek kory, małe patyki itp. i po kolei dawaj je dziecku do rączki. Niech je ogląda, dotyka. Opisz słowami, jakie są. Czy są miękkie, wilgotne, kłujące, a może szorstkie? Uważaj, by dziecko nie zrobiło sobie nimi krzywdy i pamiętaj, aby po zabawie wyczyścić wilgotnymi chusteczkami rączki maluszka, zanim włoży je do buzi.
Co to daje: stymuluje zmysł dotyku, zapoznaje z otaczającym światem.
2. Zgadywanie
Spacerując po lesie, zbierajcie do nieprześwitującego woreczka różne leśne rekwizyty. Mogą to być kamyczki, szyszki, żołędzie, wszystko, co was zainteresuje. Upewnij się, że dziecko zna nazwę każdej rzeczy. Kiedy będziecie mieć ich kilka, usiądźcie i zabawcie się w czarodzieja. Omawiaj cechy rzeczy, którą wydobywasz z woreczka. Niech dziecko zgadnie, a potem zamieńcie się rolami.
Co to daje: ćwiczy motorykę dłoni i percepcję dotykową.
3. Do czego to podobne?
Weź do ręki patyk lub szyszkę i zaproponuj zabawę w szukanie przedmiotów o podobnym kształcie. Początkowo pomóż dziecku, pokazując, że patyk jest podłużny tak jak np. igła. Kiedy malec zrozumie zasadę, poproś, aby wyjaśniał, dlaczego każda kolejna rzecz jest podobna do poprzedniej. Wyszukujcie leśne skarby na zmianę i rozmawiajcie o nich.
Co to daje: rozwija percepcję wzrokową, ćwiczy spostrzegawczość, uczy opisywać rzeczywistość.
4. Woreczek skarbów
Jak się bawić: nazbierajcie do worka sporo leśnych skarbów: szyszek, patyków, kamyków. Może być ich dużo i mogą się powtarzać, np. kilka szyszek o odmiennym kształcie, parę kamyków o różnym kolorze. Rozłóżcie wszystkie znalezione przedmioty. Spróbujcie je posegregować, np. według kształtu, faktury, koloru czy wielkości. Zabierzcie skarby do domu. Dziecko może z nich zrobić artystyczną kompozycję, a szyszki pomalować błyszczącymi farbami.
Co to daje: rozwija umiejętność wyszukiwania przedmiotów o tych samych właściwościach i dzielenia ich na grupy.
5. Spacerkiem po linie
Wykorzystajcie połamane gałęzie i zwalone pnie drzew, których w lesie jest mnóstwo. Zaproponuj malcowi „spacer po linie” – niech przejdzie po leżącym drzewie lub sporej i w miarę prostej gałęzi. Weź pociechę za rękę i zachęć ją do chodzenia po nich niczym cyrkowy akrobata po linie.
Co to daje: ćwiczy koordynację ruchową i równowagę, stymuluje błędnik.
6. Rzucanie szyszkami do celu
Zbierzcie spory zapas szyszek i znajdźcie dogodny cel do rzucania, np. pień grubego drzewa. Podzielcie się po równo szyszkami i rzucajcie na zmianę. Ustalcie odpowiednią odległość – trafienie w cel nie może być ani za łatwe, ani za trudne. Zapisujcie każdy celny rzut na kartce jako punkt. Zwycięzca powinien dostać nagrodę:)
Co to daje: świetnie rozwija i usprawnia koordynację wzrokowo-ruchową, uczy zabaw społecznych.
Oprócz tych propozycji na pewno każdy wymyśli jeszcze jakąś zabawę, w końcu ilu rodziców tyle pomysłów:)