Już w najbliższą sobotę, tj. 15 kwietnia nastąpi oficjalne otwarcie obwodnicy południowej Zielonej Góry. Jakie zmiany w ruchu czekają na kierowców i na co trzeba będzie zwrócić szczególną uwagę? Przeczytajcie!
Obwodnica południowa – co to jest
Południowa obwodnica Zielonej Góry zaczyna się na skrzyżowaniu drogi krajowej numer 27 z drogą wojewódzką 282. Przebiega w okolicy tzw. Dzikiej Ochli. Od południa omija Jędrzychów i kończy się na rondzie Andrzeja Huszczy.
Będzie się można do niej włączyć w czterech punktach: na rondzie w Wilkanowie, na ul. Zielonogórskiej (droga na Ochlę), na przedłużeniu Nowojędrzychowskiej (w kierunku Jędrzychowa i Zatonia) oraz na rondzie Andrzeja Huszczy.
Odciążenie Trasy Północnej
Obwodnica południowa ma odciążyć Trasę Północną. Przewiduje się, że ruch zmniejszy się tutaj o 10 – 15 procent. Trasa Północna przestaje być drogą krajową i stanie się drogą wojewódzką.
Organizacja ruchu na Trasie Północnej
Na Trasie Północnej będzie obowiązywał zakaz wjazdu samochodów ciężarowych o masie powyżej 16 ton. Chodzi o odcinek od ronda Stefana Batorego (przy Auchan) do spalonego lasu (strefy aktywności gospodarczej). Zakaz będzie dotyczył przejazdu tranzytowego przez Zieloną Górę. Kierowcy ciężarówek, chcący wjechać lub wyjechać z Zielonej Góry będą musieli wykazać się odpowiednim dowodem, świadczącym o konieczności wjazdu do miasta, np. listem przewozowym.
CZYTAJ TEŻ: W sobotę po południu przejedziemy obwodnicą południową Zielonej Góry
Zakaz wjazdu ciężarówek od strony południowej
Zmiany czekają na kierujących samochodami ciężarowymi, przemieszczających się drogami od Ochli, Kiełpina, Jarogniewic, Suchej, Drzonkowa i Raculi. Tutaj będzie obowiązywał zakaz wjazdu dla pojazdów powyżej 3,5 tony. Podobnie, jak na Trasie Północnej zakaz obejmie tylko przejazdy tranzytowe, więc nie będzie odnosił się do właścicieli firm oraz samochodów, które muszą przejechać, np. z racji trwającej budowy. Znak zakazu stanie w Ochli na ul. Kożuchowskiej i będzie dotyczył ruchu w kierunku Kiełpina, aż do ronda Huszczy.
Którędy szybciej
Przed rondami na Wilkanowie (jadąc od Świdnicy) i Piastów Śląskich (jadąc od Krosna Odrzańskiego) pojawią się dwie elektroniczne tablice zmiennej treści, by informować kierowców o czasie potrzebnym na przejazd obwodnicą południową i Trasą Północną do wskazanego na tablicy miejsca, np. węzeł Zielona Góra – Północ na S3 lub węzeł Zielona Góra – Południe na S3.
Ta informacja będzie kierowana głównie do kierowców samochodów osobowych, bo ciężarówki z zasady będą kierowane na Obwodnicę Południową – wyjaśnia Krzysztof Staniszewski, zastępca dyrektora Departamentu Zarządzania Drogami UM w Zielonej Górze.
Tablice nie będą działały od pierwszych dni, bowiem system będzie się kalibrował przez ok. 2 miesiące. Chodzi o zebranie informacji faktycznego czasu, który jest potrzebny na pokonanie tych odcinków drogi w zależności od pory dnia, czy pogody. W zdobyciu tych informacji pomogą kamery, rozpoznające tablice rejestracyjne przejeżdżających pojazdów.
Nowe oznakowanie
W sprawnym poruszaniu obwodnicą południową pomogą tablice i znaki drogowe. Pojawią się na nich nazwy sołectw i miejscowości, których dotąd nie spotykaliśmy w drogowym oznakowaniu.
Obwodnicę południową oznaczono liniami wibracyjnymi, tzw baretkami. Najechanie na nie kołami samochodu spowoduje nie tylko wygenerowanie słyszalnego we wnętrzu pojazdu hałasu, lecz również odczuwalnych dla kierowcy wibracji samochodu.
Turbinowe ronda z dwoma pasami ruchu mają zapewnić bezkolizyjność. Ich organizacja wymaga, by kierowca przed wjazdem na skrzyżowanie zajął pas ruchu, który wyprowadzi go w żądanym kierunku. Informacje o możliwych kierunkach jazdy z danego pasa ruchu będą umieszczone na niebieskich tablicach przed rondem. Takie ronda (turbinowe) powstały w Wilkanowie i Jędrzychowie.
Uwaga na zwierzęta
Obwodnica południowa prowadzi przez las. Warto więc mieć na uwadze, że w każdej chwili może pojawić się na niej zwierzę.
Ta droga jest nowa i nieogrodzona – przypomina Staniszewski. – Zwierzęta jeszcze się nie przyzwyczaiły do drogowego ruchu. Starajmy się zwracać uwagę na otoczenie i nie przekraczać prędkości, a jeśli to możliwe jechać trochę wolniej, by w razie potrzeby mieć czas na reakcję – radzi.
Co prawda wytyczono korytarze migracyjne, zbudowano specjalne wiadukty pod obwodnicą oraz płotki naprowadzające dla płazów, by ułatwić zwierzętom przemieszczanie, ale potrzeba czasu, zanim przyzwyczają się do nowej sytuacji.
CZYTAJ TEŻ: