Lubuskie stolice inwestują w transport

fotRG

Decyzją Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej trzy nowe projekty, zwiększające atrakcyjność transportu publicznego w województwie lubuskim, mogą otrzymać łącznie 50 milionów złotych wsparcia. Fundusze dedykowane są dla projektów Gorzowa i Zielonej Góry. Przyznanie dodatkowych pieniędzy unijnych dla inwestycji ogłosił wiceminister funduszy i polityki regionalnej Waldemar Buda.

25 milionów złotych z dodatkowej puli z programu Infrastruktura i Środowisko przeznaczone jest na dofinansowanie projektu realizowanego przez Miejski Zakład Komunikacji w Gorzowie. W wyniku wsparcia możliwy będzie zakup dodatkowych 6 tramwajów. W Gorzowie realizowane są obecnie trzy projekty z dofinansowanie UE o łącznej wartości prawie 354 mln zł, w tym dofinansowanie unijne to ponad 194 mln zł. Inwestycje obejmują przebudowę linii tramwajowych, modernizację zajezdni, zakup taboru tramwajowego i autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą ładowania.

Dwa nowe projekty, które poprawią jakość transportu zbiorowego w aglomeracji zielonogórskiej, również mogą otrzymać 25 mln zł dodatkowych środków z Funduszy Europejskich.
Za te pieniądze zamontowane będą panele fotowoltaiczne na dachu wiaty zajezdni Miejskiego Zakładu Komunikacji. Dzięki temu rozwiązaniu energia do ładowania autobusów elektrycznych będzie zielona – pochodząca z odnawialnego źródła energii.

Drugi projekt, który może otrzymać wsparcie unijne to budowa inteligentnego systemu transportowego. Obejmuje ona przebudowę wybranych sygnalizacji świetlnych i ich dostosowanie do działania miejskiego systemu sterowania ruchem. W ramach inwestycji autobusy zostaną doposażone w nadajniki, umożliwiające nadanie priorytetu dla komunikacji zbiorowej.

Obecnie na terenie Zielonej Góry realizowane są dwa projekty ze wsparciem z programu Infrastruktura i Środowisko o łącznej wartości prawie 332 mln zł, a dofinansowanie UE wynosi prawie 213 mln zł. Inwestycje obejmują kompleksową budowę centrum przesiadkowego, zakup autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą ładowania, dostosowanie zajezdni oraz przebudowę pętli i peronów przesiadkowych na potrzeby nowego taboru oraz rozbudowę systemu informacji pasażerskiej.

Nowe projekty muszą przejść proces oceny w ramach programu Infrastruktura i Środowisko.

Exit mobile version