Odkąd w drugiej połowie XIX wieku na niemieckie ulice wyjechał pierwszy samochód, auta przeszły już niejedną rewolucję. Nowoczesne pojazdy mają nawigację satelitarną, czujniki parkowania i wyświetlacze HUD, które nie śniły się nikomu jeszcze kilka dekad temu. Aby „uporządkować” ogromną liczbę rodzajów samochodów, wprowadzono ich klasy. Przekonaj się, czy znasz je wszystkie!
Jak wyznacza się klasy samochodów?
Wystarczy rzut oka na najbliższy parking, aby szybko zauważyć, że to, jak mogą wyglądać nowoczesne pojazdy, ogranicza jedynie wyobraźnia konstruktorów. Auta są mniejsze i większe, luksusowe i ze standardowym wyposażeniem oraz mają całkowicie inne konstrukcje.
Jak klasyfikuje się samochody w Europie? Dzieli się je ze względu na:
- cenę;
- wielkość;
- typ nadwozia.
Cena a klasa samochodu
Są samochody, na które mogą pozwolić sobie przyzwoicie zarabiające osoby i takie powstające z myślą o najbardziej majętnych kierowcach. Niektóre auta mogą kosztować tyle co dom jednorodzinny, a za inne płaci się równowartość np. kilku średnich pensji krajowych. W związku z tym stworzono podział pojazdów ze względu na ich wartość – klasyfikuje się je jako:
- tanie – do tej klasy należą np. pojazdy od FSO i Daewoo;
- popularne – to auta wybierane przez wielu kierowców. Są ekonomiczne, ale droższe od tych z klasy samochodów tanich. Takie są pojazdy marek Volkswagen, Hyundai, SEAT, Opel, Suzuki, Honda, Škoda, Citroën, Renault, Toyota, Fiat, Chevrolet, Ford, , Peugeot, Kia,;
- luksusowe – to jeszcze nie najdroższe, ale już bardzo kosztowne samochody. Zaglądając zdecydowanie głębiej do portfela, można stać się właścicielem luksusowego BMW, Alfa Romeo, Audi, Mercedes-Benz, Lexusa, Jaguara, Cadillaca lub Lincolna;
- superluksusowe – do tej klasy należą auta, których cena może przyprawić o zawrót głowy przeciętnego śmiertelnika. Niebotyczne pieniądze kosztują np. Maybach, Rolls-Royce i Bentley.
Ze względu na cenę klasyfikuje się również samochody o sportowym charakterze. Wyróżnia się auta:
- sportowe – drogie i osiągające duże prędkości – Porsche, Aston Martin, Lotus Maserati;
- supersportowe – to jeszcze droższe i jeszcze szybsze samochody dla koneserów aut. Są to m.in. Ferrari, Bugatti, Lamborghini, McLaren Ltd.
Typ nadwozia a klasa samochodu
Są auta krótkie i długie, masywne i z kabiną na więcej niż 4 pasażerów. Dziś można wybierać spośród samochodów klasy:
- hatchback – ich tył zakończony jest drzwiami do bagażnika, które otwierają się do góry wraz z szybą. Zapewnia to wygodny dostęp zarówno do kabiny pasażerskiej, jak i samego bagażnika;
- SUV – to hybryda auta terenowego i osobowego. Ma duże koła i masywną konstrukcję. Mimo tego pojazdy te mają design upodabniający je do samochodów osobowych;
Chcesz znaleźć SUV-a na swoją kieszeń? Wskazówki znajdziesz tutaj: https://rankomat.pl/samochod/suv-do-50-tys;
- coupé – klasyczne coupé mają smukłą, zgrabną konstrukcję i kabinę, w której zwykle mogą siedzieć tylko dwie osoby;
- kombi – to „wydłużone” samochody. Mają wygodne, przestronne miejsce dla pasażerów i pojemny bagażnik;
- van – to przestronne i wielozadaniowe auta. Mogą służyć do przewozu większej liczby pasażerów, a także ładunków;
- minivan – to coś więcej niż hatchback i coś mniej niż van. To auta o bryle bez wyraźnie wydzielonych komory silnika i przedziału, kabiny pasażerskiej i bagażnika;
- sedan – są to trójbryłowe samochody. Mają wyraźnie wydzieloną komorę silnika, część pasażerską i bagażową;
- kabriolet – to robiące wrażenie auta z odkrytą kabiną pasażerską. Najczęściej mają one też składany, wodoodporny dach z miękkiego tworzywa.
Klasa auta a jego wielkość i przeznaczenie
To najbardziej obszerna klasyfikacja. Pod tym względem wyróżnia się klasy:
- A – należą do niej mini-samochody. Są małe, ekonomiczne i przeznaczony do jazdy w mieście. Do tej klasy zalicza się np. Citroëna C1 i Peugeota 107;
- B – są to ciągle małe samochody, jednak znajduje się w nich większy bagażnik i więcej miejsca dla pasażerów. Takie są np. Ford Fiesta, Opel Corsa, Škoda Fabia czy Volkswagen Polo;
- C – to pojazdy do poruszania się nie tylko po mieście, ale którymi można wygodnie jeździć w dłuższe trasy – ze względu na pojemniejszy bagażnik i kabinę o większej kubaturze. Do takich auta należą m.in. Opel Astra, Renault Mégane, Škoda Octavia i Toyota Corolla;
- D – do tej klasy zalicza się duże, rodzinne samochody. Są to np. Ford Mondeo, Renault Laguna, i Volkswagen Passat;
- E – te prestiżowe samochody są nie tylko duże, ale też bogato wyposażone. Mogą być wykorzystywane jako auta rodzinne i reprezentacyjne. Do tej klasy zalicza się np. Audi A6, BMW serii 5 czy Volvo S80;
- F – to auta luksusowe dla najbardziej wymagających. Mają najnowsze wyposażenie, wysokiej jakości tapicerkę i są niezwykle komfortowe. Klasa ta obejmuje np. Rolls-Royce Phantom, Bentley Continental i Mercedes-Maybach S
- J – to np. SUV-y różnych gabarytów i rasowe terenówki;
- M – są to auta o wszechstronnym zastosowaniu. Można do nich zapakować dużo bagaży i przewieźć w nich wygodnie więcej osób;
- S – to sportowe pojazdy o aerodynamicznym kształcie i z naprawdę mocnym silnikiem. Jeździ się nimi szybko i dynamicznie. Są to np. Maserati Gran Turismo, Audi R8 i Porsche 911.
Rynek motoryzacyjny rozwija się z prędkością światła. Dlatego obecne klasy samochodów mogą już za niedługo odejść do lamusa. Zastąpią je wtedy zupełnie nowe kategorie aut, które być może na razie są poza zasięgiem ludzkiej wyobraźni.