Jazda na suwak a znaki drogowe i mandat

Pixabay

Pixabay

Jazda na suwak a znaki drogowe. Jeden ze słuchaczy zgłosił, że został ukarany mandatem, jadąc na suwak. Dowiedział się też, że ten manewr regulują znaki.

Jazda na suwak jest normą w wielu krajach Europy zachodniej. Od grudnia 2019 roku stała się także obowiązkiem na terenie Polski.

W programie Poczta Głosowa Extra odpowiedzi w tej kwestii udzielili przedstawiciele zielonogórskiej policji:

Katarzyna Świerkowska, zastępca naczelnika Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Zielonej Górze zaznaczała, że każda kontrola drogowa przebiega inaczej, ale co do zasady, jazda na suwak stosowana jest tylko w momencie znacznego spowolnienia ruchu. Kierowcy mogą zobaczyć na drogach znak D-56, który sugeruje jazdę na zakładkę – mówiła w programie Poczta Głosowa Extra:

Jazda na suwak ma upłynnić ruch w momencie zatoru na drodze. Aby ją zastosować, spowolnienie ruchu musi występować na co najmniej dwóch pasach, które prowadzą w tym samym kierunku:

Policja przypomina też, że jeśli kierowca nie zgadza się z mandatem, może odmówić przyjęcia grzywny. Wtedy sprawę rozstrzyga sąd.

Przepisy dot. „jazdy na suwak” reguluje art 22 ust 4a i 4b Ustawy Prawo o ruchu drogowym- , który precyzuje sposób zachowania kierowców w takiej sytuacji.

Przypominamy jak prawidłowo stosować jazdę na suwak:

Najczęstsze błędy popełniane przez kierujących:

Zasada „jazdy na suwak” nie ma zastosowania w przypadku zmniejszenia prędkości pojazdów regulowanej znakami ograniczenia np. z 70 na 40 km/h.

Zasada „jazdy na suwak” nie będzie też miała zastosowania w przypadku dojeżdżania do końca pasa włączania się do ruchu (np. na autostradzie), jeżeli nie występuje zator drogowy.

 

Exit mobile version