Efekt został osiągnięty – mówią przedstawiciele zielonogórskiego MZK o systemie inteligentnego sterowania ruchem. ITS działa od grudnia ubiegłego roku. Jego celem jest usprawnienie ruchu, a w szczególności nadanie priorytetu autobusom komunikacji miejskiej.
Jak mówi Robert Karwacki, prezes Miejskiego Zakładu Komunikacji w Zielonej Górze, efektem jest minutowa korekta rozkładów jazdy:
Według operatora systemu, na przykład przejazd od ulicy Długiej do Palmiarni jest krótszy średnio o 29 procent, a przejazd przez skrzyżowanie ulicy Wrocławskiej i Lwowskiej zajmuje około 21 procent czasu mniej.
Jazda autobusów miejskich jest stale monitorowana. W momencie dojazdu autobusu do ronda czy skrzyżowania, system nadaje mu pierwszeństwo:
Według ostatnich danych MZK, liczba korzystających z komunikacji miejskiej w Zielonej Górze rośnie. Teraz autobusami w dni robocze przemieszcza się około 80 tysięcy osób. W pandemii było to około 50 tysięcy, a przed 65-70 tysięcy osób.