sobota, 6 grudnia 2025
Nie znaleźliśmy żadnych wyników
Pokaż wszystko
Radio Zielona Góra
  • WIADOMOŚCI
    • MIASTO
    • KULTURA
    • ROZMOWA PO 9.
    • KRAJ I ŚWIAT
  • SPORT
    fot. pixabay.com

    Lubuskie derby w samo południe

    Falubazowe mikołajki w zielonogórskim szpitalu

    fot. Paweł Górski

    Zastal wraca do gry meczem w Słupsku. Transmisja w Radiu Zielona Góra!

    Trasa wyścigu; fot. Facebook/Zawody kolarskie LKS Trasy Zielona Góra

    W niedzielę Drzonkowem zawładną kolarze przełajowi

    Zielonogórzanin wystąpił w gali MMA w Bydgoszczy

    fot. Paweł Górski

    Chavaughn Lewis: „Decyzja o dołączeniu do Zastalu była prosta”

    SKM Zastal gospodarzem najbliższego turnieju CEYBL U12

    fot. materiały SMS-u Zielona Góra AZS UZ

    Lepszy mental, ale do wygranej jeszcze ciut zabrakło

    fot. pixabay.com

    AZS UZ pokonał Tęczę na zakończenie pierwszej rundy III ligi

  • RZG TV
  • PODCASTY
  • O RZG
    • RAMÓWKA
    • PATRONAT MEDIALNY
    • REGULAMINY
    • KONTAKT
  • REKLAMA
  • KONTAKT
  • RADIO ZACHÓD

SŁUCHAJ

Radio Zielona Góra
  • WIADOMOŚCI
    • MIASTO
    • KULTURA
    • ROZMOWA PO 9.
    • KRAJ I ŚWIAT
  • SPORT
    fot. pixabay.com

    Lubuskie derby w samo południe

    Falubazowe mikołajki w zielonogórskim szpitalu

    fot. Paweł Górski

    Zastal wraca do gry meczem w Słupsku. Transmisja w Radiu Zielona Góra!

    Trasa wyścigu; fot. Facebook/Zawody kolarskie LKS Trasy Zielona Góra

    W niedzielę Drzonkowem zawładną kolarze przełajowi

    Zielonogórzanin wystąpił w gali MMA w Bydgoszczy

    fot. Paweł Górski

    Chavaughn Lewis: „Decyzja o dołączeniu do Zastalu była prosta”

    SKM Zastal gospodarzem najbliższego turnieju CEYBL U12

    fot. materiały SMS-u Zielona Góra AZS UZ

    Lepszy mental, ale do wygranej jeszcze ciut zabrakło

    fot. pixabay.com

    AZS UZ pokonał Tęczę na zakończenie pierwszej rundy III ligi

  • RZG TV
  • PODCASTY
  • O RZG
    • RAMÓWKA
    • PATRONAT MEDIALNY
    • REGULAMINY
    • KONTAKT
  • REKLAMA
  • KONTAKT
  • RADIO ZACHÓD
Radio Zielona Góra
Strona główna Wiadomości

Morawiecki o CPK: Może być sercem biznesowym i komunikacyjnym

Marek Poniedziałek Marek Poniedziałek
2019-04-30 13:27
Fot. PAP/Grzegorz Michałowski

Fot. PAP/Grzegorz Michałowski

Udostępnij na FacebookUdostępnij na TwitterUdostępnij na WhatsappEmail

Centralny Port Komunikacyjny (CPK) może stać się centrum biznesowym i komunikacyjnym Polski – podkreślił w Łodzi premier Mateusz Morawiecki. W ramach tej inwestycji powstanie 1600 km nowych linii kolejowych, zapewniających szybki dojazd do portu i do Warszawy.

Program Kolejowy #CPK to:
✅ 10 tras łączących CPK i Warszawę z większością regionów w Polsce
✅ 120 miast połączonych w czasie przejazdu do 2,5 godz.
✅ 1600 km nowych linii kolejowych
#PolskaNaDobrychTorach pic.twitter.com/2c22ZhdjcY

— Centralny Port Komunikacyjny (@CPK_PL) April 29, 2019

Rząd przyjął wykaz linii kolejowych o znaczeniu państwowym. Opracowanie to ma umożliwić m.in. sprawniejszą realizację inwestycji kolejowych w ramach planowanej budowy CPK.

Szczegóły projektu sieci linii kolejowych (planowanych do budowy i istniejących), która ma być szkieletem systemu transportowego kraju, a także zapewnić połączenie 120 miast z CPK i Warszawą w czasie nie dłuższym niż 150 minut, zaprezentowano w poniedziałek na dworcu Łódź Fabryczna.

Jak zaznaczył premier Morawiecki, jest to projekt „epokowy”. „Dzisiaj po kilku latach analiz przystępujemy do realizacji bardzo konkretnych planów. Nazywamy je na roboczo rozwinięciem linii – jednego centrum, jednego hubu – Centralny Port Komunikacyjny niedaleko stąd i dziesięć szprych, czyli takich arterii kolejowych odchodzących od tego Centralnego Portu Komunikacyjnego” – wyjaśnił szef rządu.

Dodał, że to wielka szansa rozwojowa Polski, „szansa nie tylko na przełamanie wielowiekowych zapóźnień, ale szansa na rozwój na miarę XXI wieku”.

„Głęboko wierzę, że Polska jest i może być takim wyraźnym centrum, sercem Europy pod wieloma względami, gospodarczym, transportowym, a Centralny Port Komunikacyjny może być już za kilka lat sercem biznesowym, sercem komunikacyjnym Polski. Jest to znakomita lokalizacja, która jest do tego predystynowana pod wieloma względami”

– powiedział Morawiecki.

📽️ Wśród zalet programu kolejowego #CPK premier wymienił m. in.:
✅kompleksową poprawę dostępności transportowej całego kraju
✅zlikwidowanie wykluczenia komunikacyjnego regionów.
👉 Zobacz całą wypowiedź premiera @MorawieckiM: https://t.co/FyJ19y5JR8#PolskaNaDobrychTorach pic.twitter.com/fRUd7opP4C

— Kancelaria Premiera (@PremierRP) April 29, 2019

Premier dodał, że CPK ma być nowoczesnym oknem na świat, jak kiedyś port w Gdyni. Tłumaczył, że bez takich hubów komunikacyjnych nie ma szybkiego rozwoju gospodarczego. „Tworząc to centrum (komunikacyjne – PAP), jednocześnie tworzymy podwaliny pod właściwy rozwój komunikacyjny w całym środkowoeuropejskim układzie gospodarczym, układzie państw. (…) Dla mnie nie ulega wątpliwości, że jest to wielkie, nowe rozwiązanie logistyczne, gospodarcze, które będzie magnesem gospodarczym XXI wieku i przyczyni się do zwielokrotnienia naszych szans rozwojowych” – zaznaczył.

Szef rządu przypomniał inicjatywę Trójmorza. Jego zdaniem CPK będzie jednym z głównych rozwiązań logistycznych dla krajów, które je tworzą. „A przynajmniej dla kilku państw nas otaczających” – powiedział Morawiecki.

Pełnomocnik rządu ds. CPK Mikołaj Wild ocenił, że przyjęta przed rząd nowelizacja rozporządzenia ws. wykazu linii kolejowych o znaczeniu państwowym oznacza w rzeczywistości, że państwo zobowiązało się do stworzenia systemu połączeń kolejowych, w którego sercu znajdzie się CPK i które „zepną” na nowo wszystkie regiony kraju.

„CPK to nie tylko lotnisko, to także nowy system kolejowy dla całego naszego kraju. To nowe połączenia kolejowe docierające tam, gdzie kolej do tej pory nie docierała. (…) Nasza filozofia opiera się na tym, żeby jak największa liczba miast uzyskała dostęp do kolei, aby kolej była dla wszystkich. Systemem, który został dziś przyjęty przez Radę Ministrów, zostanie objętych 183 powiaty z 380 istniejących i ponad 24 mln mieszkańców kraju”

– zapowiedział.

⬆ Pełnomocnik Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego dla RP, sekretarz stanu w MI Mikołaj Wild. Fot. PAP/Grzegorz Michałowski

Wild przedstawił, że w ramach programu powstanie 1600 km linii kolejowych, w tym 670 km linii dużych prędkości (przystosowanej do jazdy pociągów powyżej 250 km/h), 750 km linii głównych (200-250 km/h) i 190 km linii uzupełniających (około 160 km/h).

Głównym założeniem programu jest powstanie 10 tzw. szprych prowadzących do CPK ze wszystkich kierunków Polski, które będą łączyły miasta wojewódzkie ze stolicą i portem lotniczym, a także wzajemnie między sobą. Wild wskazał, że z „białych plam” na trasach kolejowych znikną m.in. Płock, Grudziądz, Kołobrzeg, Łomża czy Jastrzębie Zdrój.

Zapowiedział, że znacząco skróci się czas przejazdu. M.in. do Warszawy z Gdańska ma on wynosić 2,05 h, z Koszalina – 3,40 h, Poznania – 1,55 h, Wrocławia i Rzeszowa – 2 h, Płocka – 45 min. Docelowo projekt zakłada połączenie 120 miast z CPK i Warszawą w czasie nie dłuższym niż 150 minut. Wild dodał, że równie istotne jest wzajemne połączenie średnich i dużych miast.

„Dzięki tym inwestycjom zintegrujemy nie tylko Wrocław, Poznań, czy Szczecin z CPK, ale także Wałbrzych, Jelenią Górą, Świdnicę z Wrocławiem. Na tym polega koncepcja przyjęta dziś przez rząd”

– ogłosił pełnomocnik rządu ds. CPK.

Nowa trasa o długości 140 km ma połączyć Warszawę, CPK i Łódź, co umożliwi osiągnięcie czasu przejazdu z CPK do Warszawy około 15 minut, a z CPK do Łodzi około 25 minut. Jak zapowiedział Wild, nowy odcinek torów ma powstać w etapie zero, czyli przed 2027 rokiem, kiedy planowane jest uzyskanie zdolności operacyjnej przez Port Lotniczy Solidarność.

„Aby można było mówić o rentowności nowego portu, niezbędne jest wybudowanie 140 km trasy, która połączy Warszawę z Łodzią oraz +wepną+ CPK w Centralną Magistralę Kolejową, czyli w połączenie między Katowicami a Krakowem. To musi się wydarzyć do 2027 roku. Integracja Łodzi i Warszawy w jeden obszar aglomeracyjny to jedno z kluczowych założeń CPK, chodzi o to, żeby między tymi miastami powstała jak najbardziej gęsta sieć połączeń komunikacyjnych”

– wyjaśnił Wild.

Dodał, że w tym samym czasie realne jest zakończenie etapu I, zakładającego budowę nowych odcinków i modernizację tras o łącznej długości 870 km. Następnie ma zostać zrealizowany etap II, w ramach którego powstanie 570 km linii kolejowych.

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk dodał, że przyjęty program rozbudowy linii kolejowych to nie wszystko, bo już dziś – jak wskazał – wymieniany jest tabor i trwają remonty tras.

„Nowa sieć będzie nas integrowała, będzie łączyła CPK z każdym praktycznie miejscem w naszym kraju. To wielki projekt, ale trzeba pamiętać, że już dziś realizujemy przedsięwzięcia, które polską kolej zmieniają. (…) Ponad 100 mld zł w najbliższych latach wydamy na polską kolej. Kolej komfortową, bezpieczną; kolej, która będzie na najwyższym światowym poziomie dowoziła nas do CPK i najodleglejszych miejsc w naszym kraju”

– mówił.

Szef resortu infrastruktury zapowiedział, że pod koniec 2023 roku z Warszawy do Katowic i Krakowa pociągi pojadą 250 km na godzinę. To – jak wskazał – umożliwi przejazd między tymi miastami poniżej 2 godzin.

„Będziemy dokładali wszelkich starań, żeby Polacy chętnie wracali na kolej. Mamy nadzieję, że przekonają się do bezpiecznej, punktualnej i komfortowej podróży polskimi kolejami”

– powiedział Adamczyk.

⬆ Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Fot. PAP/Grzegorz Michałowski

Centralny Port Komunikacyjny – według rządu – ma być najważniejszą polską inwestycją infrastrukturalną – węzłem przesiadkowym położonym między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. CPK zakłada intensywny rozwój sieci połączeń kolejowych i drogowych w całym kraju. Umożliwią one przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie do 2,5 godziny.

37 km na zachód od Warszawy, na ok. 3 tys. hektarów, ma powstać Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. Docelowo lotnisko będzie mogło być rozbudowane do przepustowości ok. 100 mln ludzi. Do końca 2019 r. mają się zakończyć prace przygotowawcze, a port powinien być zbudowany do końca 2027 r.

Fot. PAP/Grzegorz Michałowski
Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Fot. PAP/Grzegorz Michałowski
Pełnomocnik Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego dla RP, sekretarz stanu w MI Mikołaj Wild. Fot. PAP/Grzegorz Michałowski

Poprzedni

Zielonogórzanie przeciwni zajęciom w szkole w dniach wolnych

Następny

Zielonogórscy koszykarze w półfinale MP U-14

najnowsze

Ozdoby świąteczne rozświetliły zielonogórski deptak [ZDJĘCIA]

Lubuskie derby w samo południe

Podsumowanie dotychczasowej działalności Młodzieżowej Rady Miasta

Falubazowe mikołajki w zielonogórskim szpitalu

Zastal wraca do gry meczem w Słupsku. Transmisja w Radiu Zielona Góra!

Kiermasz rękodzieła w Pałacu w Starym Kisielinie

Galeria Sztuki PRO ARTE cz.2 – Skarby Zielonej Góry #69

Kamila Winkler, Zielonogórski Ośrodek Kultury

BUDKA SUFLERA / KAYAH

Trwa Ogólnopolska Zbiórka Żywności – „Tak, pomagam!”

popularne

  • M. Czechowska

    Co dalej z wynajmem kamienicy przy al. Niepodległości? Miasto chce zrezygnować

    0 udost.
    Udostępnij 0 Tweet 0
  • Akcja strażaków w VII Liceum Ogólnokształcącym

    0 udost.
    Udostępnij 0 Tweet 0
  • W końcu jest transfer Zastalu i to duże nazwisko! To Chavaugn Lewis

    0 udost.
    Udostępnij 0 Tweet 0
FACEBOOK
TWITTER
YOUTUBE
RSS

Program miejski Polskiego Radia - Regionalna Rozgłośnia w Zielonej Górze "Radio Zachód S.A." w likwidacji w Zielonej Górze
Radio Zielona Góra

ul. Kukułcza 1
65-472 Zielona Góra

  • Reklama
  • Formularz kontaktowy
  • Cookies i polityka prywatności
  • Archiwum
Copyright © Polskie Radio Regionalna Rozgłośnia w Zielonej Górze Radio Zachód S.A. 2022.
Nie znaleźliśmy żadnych wyników
Pokaż wszystko
  • WIADOMOŚCI
    • MIASTO
    • KULTURA
    • ROZMOWA PO 9.
    • KRAJ I ŚWIAT
  • SPORT
  • RZG TV
  • PODCASTY
  • O RZG
    • RAMÓWKA
    • PATRONAT MEDIALNY
    • REGULAMINY
    • KONTAKT
  • REKLAMA
  • RADIO ZACHÓD

Copyright © Polskie Radio Regionalna Rozgłośnia w Zielonej Górze Radio Zachód S.A. 2022.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookie. Kontynuując przeglądanie wyrażasz zgodę na ich używanie. Zachęcamy do odwiedzenia naszej strony Polityki prywatności.
Przejdź do treści
Otwórz pasek narzędzi Narzędzia ułatwień

Narzędzia ułatwień

  • Powiększ tekstPowiększ tekst
  • Zmniejsz tekstZmniejsz tekst
  • KontrastKontrast
  • NegatywNegatyw
  • Podkreślone linkiPodkreślone linki
  • Czcionka alternatywnaCzcionka alternatywna
  • Resetuj Resetuj