Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przyjrzy się rzetelności reklam oferujących technologię 5G w sieciach komórkowych. Do urzędu wpłynęły skargi klientów, którzy nie mogą korzystać z sieci piątej generacji, mimo zapewnień ze strony przedsiębiorców, że jest to możliwe.
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął postępowania wyjaśniające wobec Polkomtela, operatora sieci Plus i P4, operatora sieci Play. Mają one wykazać, czy potwierdzą się sytuacje opisane urzędowi przez konsumentów.
„Rzetelna informacja o zasadach działania technologii, na przykład o tym, czy telefon konsumenta obsługuje częstotliwości sieci 5G danego operatora oraz o cenie właściwej dla usługi o określonych właściwościach ma dla konsumenta kluczowe znaczenie przy podjęciu decyzji o skorzystaniu z oferty. Istotne z perspektywy konsumenta warunki oferty muszą być przedstawione wprost – bez gwiazdek i nieczytelnej czcionki lub licznych odniesień. W przeciwnym razie mogą wprowadzać w błąd”
– mówił Tomasz Chróstny.
Prezes urzędu dodał, że poza korzyściami płynącymi z technologii 5G, przedsiębiorcy powinni podawać również konieczne do spełnienia warunki, aby można było z niej skorzystać.
Klienci sieci Plus skarżyli się na nieprawidłowe działanie technologii 5G, choć posiadali urządzenia umożliwiające jej obsługę. Z kolei abonenci Play na podstawie informacji w reklamach byli przekonani, że prezentowana w nich cena wraz z urządzeniem obejmuje Internet w prędkości sieci 5G. Małym drukiem znalazła się informacja, że ani przedstawiana taryfa, ani urządzenie nie obsługują tej technologii.
UOKiK zaznaczył, że postępowanie wyjaśniające jest prowadzone w sprawie, a nie przeciwko konkretnemu przedsiębiorcy i jego celem jest wyjaśnienie mechanizmów panujących na danym rynku. Następnym krokiem może być wszczęcie postępowania właściwego, które może zakończyć się nałożeniem kary na daną firmę.