Na początku 2021 roku rozpocznie się jedna z największych inwestycji drogowych w historii naszego miasta. Obwodnica południowa będzie miała długość około 13 kilometrów, 3 ronda, oraz kilka przejść dla pieszych i zwierząt.
Połączy DK27 oraz S3. Inwestycja została wyceniona na 140 mln złotych. Około 115 mln złotych to dofinansowanie z Unii Europejskiej. Resztę dołoży z własnego budżetu Zielona Góra. O szczegółach inwestycji mówi wiceprezydent naszego miasta – Krzysztof Kaliszuk:
Obwodnica południowa była jednym z tematów kwietniowej sesji Rady Miasta. Po burzliwej dyskusji, ostatecznie podjęto uchwałę w tej sprawie. Dwudziestu jeden radnych było za. Dwóch wstrzymało się od głosu. Z kolei Bożena Ronowicz z PiS-u oraz Tomasz Nesterowicz z SLD głosowali przeciwko. Wg Piotra Barczaka, przewodniczącego Rady Miasta, obwodnica południowa zmniejszy korki w centrum Zielonej Góry:
Jak już wspomnieliśmy, jednym z dwóch radnych, którzy głosowali przeciwko budowie obwodnicy południowej w obecnej formie był Tomasz Nesterowicz z SLD. Jak twierdzi, wciąż ma wątpliwości, czy ta wielomilionowa inwestycja odciąży Trasę Północną:
Plany budowy obwodnicy południowej od początku wzbudzały duże kontrowersje. Od kilku lat przeciwni tej inwestycji są niektórzy miejscy społecznicy. Wg Adama Hreszczyka z Ruchu Miejskiego, wycinanie drzew nie wpłynie pozytywnie na mikroklimat naszego miasta:
Za budowę obwodnicy południowej odpowiada firma Strabag. Inwestycja drogowa ma zostać zrealizowana do końca 2023 roku.