Co wybrać przy likwidacji szkody – kosztorys czy ASO?

Konieczność likwidacji szkody to scenariusz, z którym zetknie się wielu kierowców. Wyobraź sobie sytuację, w której wykupiłeś ubezpieczenie OC oraz dodatkowe ubezpieczenie autocasco, a następnie przytrafiła ci się stłuczka albo inne zdarzenie drogowe, w konsekwencji czego doszło do uszkodzenia pojazdu. Dalsze kroki wydają się oczywiste? Okazuje się, że niekoniecznie. Ubezpieczenie samochodu daje możliwość dwóch wariantów likwidacji szkody: kosztorysowego i warsztatowego. Czym się one różnią?

1. W jakich sytuacjach można wybrać wariant likwidacji szkody?

2. Wariant kosztorysowy a wariant warsztatowy likwidacji szkody – czym są i jak wpływa na nie ubezpieczenie AC?

3. Zalety i wady dostępnych rozwiązań

Pamiętaj, że w poniższych rozwiązaniach wyjaśniamy ogólne zasady likwidacji szkody. Warto również wziąć pod uwagę, jakie ubezpieczenie samochodu autocasco masz i jakie warunki proponuje towarzystwo ubezpieczeniowe.

W jakich sytuacjach można wybrać wariant likwidacji szkody?

Kiedy właściciel pojazdu rozważa zagadnienie dotyczące AC: kosztorys czy warsztat? Przed takim dylematem można stanąć w dwóch sytuacjach.

Pierwszym przypadkiem jest uszkodzenie samochodu w stłuczce i chęć likwidacji szkody, wykorzystując ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej sprawcy. Wówczas, w momencie zgłaszania szkody, wystarczy poinformować o swojej decyzji ubezpieczyciela. Z podobną decyzją mamy do czynienia również wtedy, wybierając ubezpieczenie autocasco. To, na jakie warunki zdecydujesz się, zawierając ubezpieczenie samochodu AC, będzie decydowało o późniejszych rozstrzygnięciach.

Wariant kosztorysowy a wariant warsztatowy likwidacji szkody – czym są i jak wpływa na nie ubezpieczenie AC?

Wyjaśnijmy teraz, na czym polegają dwie przywołane warianty. W praktyce różnica między nimi sprowadza się do tego, czy rekompensata będzie przebiegała w wypłacie odszkodowania (wariant kosztorysowy) czy też w zapewnieniu naprawy w ASO (wariant warsztatowy). Przyjrzyjmy się tym rozwiązaniom bliżej.

Jak już wspomnieliśmy, w tej wersji środki nie zostaną wypłacone w formie pieniędzy, natomiast auto zostanie przekazane do wybranego warsztatu. Później jego właściciel nie musi przejmować się już żadnymi formalnościami. Co ważne, samochód może trafić do dowolnego warsztatu, w tym również do ASO.

Tutaj poszkodowany otrzymuje odszkodowanie w formie pieniędzy. Wysokość tej kwoty jest uzależniona od kilku czynników, natomiast podstawę zawsze stanowi suma ubezpieczenia i opinia rzeczoznawcy, na podstawie której wycenia się wartość szkody. Co do zasady, przy szkodzie częściowej kwota odszkodowania powinna umożliwić naprawę samochodu, natomiast wszystkie jej aspekty organizuje właściciel pojazdu. Niektóre ubezpieczenia AC uwzględniają amortyzację części, czasami AC obejmuje uszkodzenie silnika.

Nieco więcej informacji na temat OC i AC, tego, ile kosztuje ubezpieczenie AC samochodu i na co zwrócić uwagę, wybierając ofertę, znajdziesz na stronie https://ubezpieczamy-auto.pl/ubezpieczenie-autocasco/.

Zalety i wady dostępnych rozwiązań

Skoro wiemy już, na czym polegają dwa warianty likwidacji szkody, pora skupić się na korzyściach z nich płynących oraz mankamentach.

Wariant warsztatowy to przede wszystkim mniej formalności, gdyż wszelkie kwestie organizacyjne spoczywają po stronie ubezpieczyciela. Dodatkową korzyścią jest gwarancja naprawy na oryginalnych częściach, brak potrącenia amortyzacji i często wyższa jakość usługi. Trzeba natomiast liczyć się z tym, że składka ubezpieczeniowa będzie wyższa.

W opcji kosztorysowej właściciel pojazdu ma dowolność w wyborze warsztatu. Jeśli potrafi, może dokonać napraw samodzielnie, zaś w warsztacie nie musi przeprowadzać niektórych prac. Jeśli na przykład zarysowane zostały drzwi, nie trzeba decydować się na poprawki blacharskie. Ubezpieczyciel nie będzie rozliczał, na co zostały przekazane środki z odszkodowania. Trzeba jednak mieć świadomość, że kosztorys opiera się na średniej stawce, dlatego wcale nie musi pokrywać wszystkich kosztów, może być zaniżony i nie zawsze obejmuje wszystkie prace.

Co do zasady, wariant warsztatowy poleca się właścicielom względnie nowych aut, zaś kosztorysowy przy starszych pojazdach. Decyzja jednak zależy od właściciela.

Exit mobile version