Rządowe wsparcie na zielonogórskie drogi

Premier zatwierdził listę inwestycji przeznaczonych do dofinansowania w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg na 2023r. Są dobre informacje również dla Zielonej Góry. Projekt pozwoli na realizację aż kilkudziesięciu miejskich inwestycji. Są wśród nich m.in. ul. Poznańska, Nowojędrzychowska, czy Rzeźniczaka. Sprawdź, które jeszcze z dróg i w jakim zakresie biorą pod uwagę nasi włodarze?

Rządowe pieniądze na drogi w Zielonej Górze

6 lutego premier Mateusz Morawiecki zaprezentował zadania powiatowe i gminne, które otrzymają środki z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg w ramach naboru wniosków na 2023 r. Realizację projektu przewidziano od stycznia tego roku do czerwca 2024 r. Z wnioskowanych ok. 50 mln zł Zielona Góra otrzymała niemal 50 procent dofinansowania dla 40 projektów na przebudowę lub modernizację miejskich dróg.

Realizacja tych inwestycji przyczyni się do poprawy stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego i komfortu życia mieszkańców, dzięki lepszej jakości sieci komunikacyjnej w mieście – ocenia Grzegorz Maćkowiak, doradca wojewody lubuskiego ds. współpracy z jednostkami samorządu terytorialnego województwa lubuskiego.


CZYTAJ TAKŻE: Imponująca kwota na inwestycje. Co zyskają mieszkańcy jeszcze w tym roku?


Które ulice chcą remontować

Magistrat udostępnił nam listę ulic, których modernizacja jest brana pod uwagę. Trzeba jednak pamiętać, że faktyczny zakres oraz długość wyremontowanych dróg uzależnione będą od wartości robót budowlanych, określonych w drodze przetargów. Wśród propozycji znalazły się ulice:

  1. BOCIANIA,
  2. OCHLA – ZIELONOGÓRSKA, ŚW. HUBERTA ,
  3. POZNAŃSKA – STARE MIASTO,
  4. PRZYLEP – SKOKOWA ,
  5. RACULA – GRABOWA,
  6. DROGA POWIATOWA NR 1029F Zatonie – Niedoradz,
  7. JAGODOWA,
  8. NOWA,
  9. NOWOJĘDRZYCHOWSKA, KĄPIELOWA, ZAWISZY CZARNEGO,
  10. FRANCUSKA, SŁOWACKA,
  11. ŁUŻYCKA,
  12. PROSTA,
  13. MIECZYKOWA,
  14. ZAWADA – SZKOLNA,
  15. ŻYTNIA,
  16. GORZOWSKA, SŁUBICKA, KOSTRZYŃSKA, MIĘDZYRZECKA ,
  17. ZAWADZKIEGO ZOŚKI,
  18. MOKRA,
  19. SORBSKA,
  20. JAGIELLONKI,
  21. ZAMOYSKIEGO,
  22. RZEŹNICZAKA CIĄG I-I,
  23. RZEŹNICZAKA CIĄG II-II,
  24. SPAWACZY,
  25. ZDROJOWA,
  26. Remont skrzyżowania OCHLA – TOPOLOWA,
  27. SULECHOWSKA,
  28. LECHITÓW,
  29. PODGÓRNA,
  30. Remont skrzyżowania DRZONKOWSKA – GŁOGOWSKA,
  31. Remont skrzyżowania GŁOGOWSKA – GRABOWA,
  32. Remont skrzyżowania GŁOGOWSKA – MODRZEWIOWA,
  33. Remont skrzyżowania PIONIERÓW LUBUSKICH – POCZTOWA,
  34. ZAWADA – POZNAŃSKA,
  35. ŁUŻYCKA – WIADUKT (nad Zieloną Strzałą),
  36. Rozbudowa drogi gminnej ul. ANNY JAGIELLONKI wraz z budową parkingu,
  37. WYSZYŃSKIEGO (odc. Godlewskiego – Monte Cassino),
  38. ZJEDNOCZENIA (odc. Rondo PCK – rondo z Herberta),
  39. MRĄGOWSKA,
  40. SUWALSKA,
  41. KARMINOWA – Etap II (Chynów os. Kolorowe),
  42. KREMOWA (Chynów os. Kolorowe),
  43. ŁUŻYCKA – budowa ścieżki rowerowej w rejonie ul. Francuskiej,
  44. OLIWKOWA (Chynów os. Kolorowe)
  45. ŚWIEBODZIŃSKA.

Przekazana dla Zielonej Góry kwota to dużo – mówi Maćkowiak. – Te pieniądze pokazują, że rząd dba również o miasta wojewódzkie i rozwija ich infrastrukturę drogową, a przypomnę, że to tylko jeden z rządowych programów, obok Polskiego Ładu, który w ramach dwóch komponentów przyniósł naszemu województwu prawie 2 mld zł – podsumowuje.

Przypomnijmy, że czas realizacji wyznaczonych inwestycji jest ściśle określony i powinien się zakończyć w przeciągu półtora roku.


CZYTAJ TAKŻE: Będzie bezpieczniej. Aż 105 milionów złotych na lubuskie drogi!


Co w całym Lubuskiem

W województwie lubuskim na poprawę stanu dróg z rządowych środków zostanie przeznaczone 85,7 mln zł. 31,5 mln zł dedykowano na zadania powiatowe, zaś 54,2 mln zł na zadania gminne. Łącznie wsparcie uzyska 61 zadań: 20 powiatowych i 41 gminnych, co pozwoli na budowę, przebudowę lub remont 71 kilometrów dróg: 36 km powiatowych i 35 km gminnych.

Jak to działa

Jak poinformowała Kancelaria Premiera Rady Ministrów dofinansowanie z Regionalnego Funduszu Rozwoju Dróg dla zadań powiatowych i gminnych jest uzależnione od dochodów jednostek samorządu terytorialnego: im niższy dochód własny, tym większa wartość dofinansowania, przy czym maksymalne dofinansowanie może wynieść do 80 proc. kosztów realizacji zadania, ale nie więcej niż 30 mln zł. Z tej puli środki trafią do 18 miast, w tym właśnie Zielonej Góry.

Najbardziej cieszy mnie fakt, że z tymi inwestycjami schodzimy do Polski lokalnej – podkreślił podczas konferencji premier, zaznaczając, że wydatki budżetowe na inwestycje w infrastrukturę drogową są obecnie wielokrotnie większe niż w czasach rządów PO-PSL.

Kładziemy nacisk na to, że nie tylko te główne arterie mają się liczyć; mają się liczyć również wszystkie drogi gminne i powiatowe” – zapewnił Morawiecki.

Exit mobile version